Helt nya Ford Kuga är elegant, rymlig med en distinkt design, omfattande hybridmotorer och ny teknik för den mest effektiva, bekväma och givande Kuga-upplevelsen någonsin! Den strömlinjeformade siluetten ger ett energiskt, smidigt och elegant utseende med avvägda proportioner och förbättrad rymlighet och komfort.

Kuga är den mest elektrifierade Ford någonsin, och den första modellen som erbjuder mild-, full- och plug-in-hybridmotorer. Kuga Plug-In-Hybrid kommer att erbjuda ren elektrisk räckvidd på mer än 50 km, förväntad förbrukning på 1,2 l/100 km samt 29 g/km CO2 i utsläpp.

Den helt nya Kugan är den första SUV som bygger på Fords nya globala C2-arkitektur som stöder förbättrad aerodynamik för bättre bränsleeffektivitet, och minskar vikt mot utgående modeller med upp till 90 kg vid jämförelse av motsvarande drivväxelvarianter. Dessutom är den nya arkitekturen utformad för att förbättra krockprestandan och levererar 10 procent mer vridstyvhet för förbättrad kördynamik och förfining samt skapar mer inre utrymme för Fords medelstora modeller samtidigt som den gör det möjligt för en mer uttrycksfull och dynamisk design.

Nya Kuga kommer erbjudas med en rad avancerade bekvämlighets- och säkerhetstekniker. Avancerad bekvämlighetsteknik inkluderar FordPass Connect, 12,3-tums digitalt förarinstrument, trådlös laddning, SYNC 3 med 8-tums pekskärm, B & O ljudsystem, Lane-keeping assist, dödavinkelnvarning, Pre-collision assist för korsningar, adaptiv farthållare med Stop & Go, Skyltavläsning samt Lane-centering.

Vid lansering kommer Kuga erbjudas i utrustningsnivåerna, Titanium, ST-line och Vignale.

Motoralternativen består av flertalet spännande nyheter för både Kuga och Ford, givetvis med den intelligenta 8-växlade automatlådan.

- Plug-In-Hybrid

- EcoBlue-Hybrid (mild-hybrid tillsammans med diesel)

- Hybrid (Elhybrid)


Kuga är Fords bästsäljande SUV i Europa och den 3:e mest sålda Ford-modellen i Europa efter Fiesta och Focus. Under 2018 blev 153 800 kunder ägare till en Kuga!


Kuga Plug-In-Hybrid

Den helt nya Kuga Plug-In-Hybriden är tillgänglig från lanseringen och ger friheten som finns i en traditionell förbränningsmotor tillsammans med effektiviteten och finessen hos en elmotor.

Den kombinerar en 2,5-liters, fyrcylindrig Atkinson-bensinmotor, elmotor och generator och ett 14,4 kWh litiumjonbatteri för att producera 225 hk. Fords första plug-in-hybrid i Europa ger en ren elektiskt körräckvidd på över 50 km, Kuga Plug-In Hybrid har en bränsleeffektivitet från 1,2 l/100 km och 29 g/km CO2-utsläpp*.

Det inbyggda batteriet laddas genom laddporten som är smidigt placerad i framskärmen på bilen, och laddads genom regenerering vid inbromsningar eller när man släpper gasen. Bilen återtar all energi som normalt försvinner vid inbromsning. Via normalt vägguttag förväntas batteriet vara fulladdat på cirka 4 timmar.


Kuga EcoBlue Hybrid

Den helt nya Kuga EcoBlue Hybrid förbättrar Fords 150 hk 2,0-liters EcoBlue dieselmotor med en ännu bättre bränsleeffektivitet. Den mjuka hybridtekniken använder en integrerad startmotor/generator (även kallad BISG) som ersätter standardgenerator, vilket möjliggör återvinning och lagring av energi vid inbromsning och laddning av ett 48 volts litiumjon-luftkylt batteripack. BISG fungerar också som en motor, med den lagrade energin för att ge elektrisk vridmomentassistans till motorn under normal körning och acceleration, liksom att driva fordonets elektriska funktioner.

48-voltssystemet gör det också möjligt för den helt nya Kuga Auto Start-Stop-tekniken att fungera i fler situationer för ytterligare bränslebesparingar, vilket bidrar till det förväntade koldioxidutsläpp från 132 g/km CO2 och 5,0 l/100 km bränsleeffektivitet*.


Kuga Hybrid

Kuga Hybrid använder en självladdande fullhybrid-drivlina som möjliggör ren elektrisk körning och kombinerar en 2,5-liters Atkinson bensinmotor med en elektrisk motor/generator/ litium jon batteri och en Ford-utvecklad kraftdelad automatisk växellåda. Kuga Hybrid kommer att finnas tillgänglig under 2020 med framhjulsdrift och Ford Intelligent All Wheel Drive, som levereras från en förväntad 130 g/km CO2 och 5,6 l/100 km.


Kontakta oss


  • Dela på Social Media




*Officiellt homologerade bränsleeffektivitets- och koldioxidutsläppstal publiceras närmare försäljningsdatum