Viktig information om coronaviruset
2020-02-07

Sverigepremiär för Fords laddhybrider på eCar Expo

Idag startar elbilsmässan eCar Expo på Friends Arena i Stockholm, där Ford för första gången visar upp sina kommande laddhybrider för svensk publik. Satsningen är en del av den offensiv Ford nu gör kring elektrifiering samt en ny inriktning av varumärket.

eCar Expo är en av de största mässorna i Norden som fokuserar på laddbara bilar, och idag är mässans första dag tillika ”branschdag” som primärt vänder sig mot företag, lördag-söndag är mässan öppen för allmänheten.

Ford finns representerade på mässan med hela tre nya laddhybrider, vilka också är de första laddhybriderna från Ford att någonsin släppas i Sverige och Europa. De tre bilmodellerna som finns med på mässan är nya Ford Kuga Plug-In Hybrid, nya Ford Explorer Plug-In Hybrid och transportbortbilen Ford Transit Custom Plug-In Hybrid. Samtliga bilar finns tillgängliga för beställning nu och kommer börja levereras från april i år.

Dessa bilar har aldrig tidigare visats upp för allmänheten i Sverige och mässans besökare kommer få en unik möjlighet att provköra nya Ford Kuga Plug-In Hybrid på en körslinga utomhus i närheten av Friends Arena. Erik Lindham är informationschef på Ford i Sverige och säger:

- Det känns riktigt kul att vi äntligen kan visa upp våra laddhybrider på plats i Sverige, på en svensk mässa inför en svensk publik. Givetvis är det också extra kul att kunna erbjuda mässans besökare en provkörningstur med nya Kuga, en bil som kommer att bli en ny tjänstebilsfavorit här i Sverige.

Ford inleder under 2020 en offensiv kring elektrifiering som sträcker sig fram till och med 2022 och omfattar en investering om över 110 miljarder SEK och 40 bilmodeller globalt. Enbart under 2020 kommer man i Sverige att lansera 14 elektrifierade bilmodeller; utöver tidigare nämna laddhybrider lanseras nya Ford Puma som mildhybrid i mitten av mars, och mot slutet av året ska man lansera den helt eldrivna Ford Mustang Mach-E.

Ford har dessutom lanserat en ny varumärkesinritktning, Bring on Tomorrow, som tydligt signalerar Fords ambition och vilja att ta en ledarroll i omställningen till elektrifiering. Det kommunikativa språket i exempelvis reklamfilmer skiljer sig rejält från vad Ford tidigare producerat, och mest tydligt är det i den nya reklamfilmen för Ford Mustang Mach-E: 



För mer information om eCar Expo, besök www.ecarexpo.se, för mer information om Ford, besök www.ford.se


Kontakta oss



Aktuella nyheter




Villkor Datasäkerhet Karriär